تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم
تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم

کابوس همیشگی رژیم اسرائیل

عماد مغنیه، از فرماندهان برجسته حزب‌الله 23 بهمن 3 سال پیش در منطقه «کفرسوسه دمشق» بر اثر انفجار یک خودروى بمبگذارى شده به شهادت رسید.ساعاتى پس ا ز ترور این چهره سرشناس، جنبش حزب‌الله لبنان طى بیانیه‌اى ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستى رژیم مجعول صهیونیستى اعلام کرد: «عماد مغنیه، رئیس عملیات‌هاى خارجى حزب‌الله لبنان بوده است». به گفته شاهدان عینى در سوریه، حوالى نیمه‌شب یک خودروى بمبگذارى شده در منطقه مسکونى کفرسوسه واقع در دمشق، پایتخت سوریه منفجر شد که این انفجار یک کشته و 2 زخمى بر جاى گذاشت. این انفجار به حدی شدید بود که به ساختمان‌هاى نزدیک و 4 خودرویى که در نزدیکى محل این انفجار پارک شده بود، خسارت‌ وارد کرد.

آشناترین نام جریان مقاومت
عماد مغنیه معروف به «حاج‌رضوان» به‌عنوان مغز متفکر جنبش حزب‌الله در طول حیات ۳۰ ساله این جریان مطرح بوده است، چنانکه خود حزب‌الله تاکید می‌کند وى لیدر و طراح عملیات‌هاى این جنبش از بدو تاسیس تا زمان شهادت بوده است. طبق گفته اعضاى جنبش، جبهه مقاومت بسیارى از موفقیت‌های رمزگونه خویش در مبارزه با رژیم صهیونیستى را مرهون اندیشه‌های او بوده است.
نام این چریک حزب‌الله، به طور مشخص پس از عملیات ۱۹۸۳ علیه نیروى دریایى آمریکا سر زبان‌ها افتاد که در آن ۲۰۰ تفنگدار آمریکایى در لبنان به هلاکت رسیدند. از آن پس مغنیه مدام تحت تعقیب جوخه‌هاى ترور FBI و موساد بوده است. حتى FBI جایزه ۲۵ هزار دلارى براى دستگیرى او تعیین کرده بود. نام عماد مغنیه بار دیگر در جریان جنگ ۳۳ روزه مطرح شد. در این جنگ مغنیه هدایت کاروان عملیات‌هاى پیچیده چریکى حزب‌الله را برعهده داشت که پیروزى اعجاب‌انگیز و معجزه‌گونی را براى این جنبش به ارمغان آورد. صهیونیست‌ها ربودن 2 اسرائیلى را هم به او نسبت دادند.
«عماد مغنیه» که بیشترین تعداد عملیات علیه رژیم صهیونیستى را در جهان به نام خود ثبت کرده است، در جولاى سال ۱۹۶۲ میلادى در شهر صور متولد شد. خانواده شهید مغنیه متشکل از پدرش «فائز مغنیه» شیعه لبنان، مادر، خواهر (زینب) و «جهاد» و «فؤاد» 2 برادر وى بود که پیش از وی به شهادت رسیدند. آنها در محله ضاحیه جنوبى بیروت زیسته‌اند که خاستگاه حزب‌الله شناخته مى‌شود. شهید مغنیه در دانشگاه آمریکایى بیروت (BUA) تحصیلات عالى خود را گذراند.
در اوایل دهه 80 میلادى به «نیروى ۱۷»- شاخه نظامى سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)- پیوست که یک گروه ویژه نیرویى ویژه بود که براى حفاظت از مبارزانى مانند ابوعمار، ابوجهاد و ابوایاد تشکیل شده بود. او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادیبخش فلسطین براى مقاومت اسلامى لبنان نقش اساسى داشت. با خروج سازمان آزادیبخش از لبنان، عماد مغنیه نیز به مقاومت اسلامى (جنبش امل) پیوست و سپس همزمان با انتقال حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله از امل به حزب تازه‌تاسیس حزب‌الله پیوست. شهید مغنیه پس از اجراى موفقیت‌آمیز چند عملیات به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله منصوب و پس از آن به عنوان مسؤول عملیات ویژه حزب‌الله انتخاب شد.
وی سلسله مراتب پیشرفت در حزب‌الله را تا عنوان مشاور نظامی و رئیس‌ کمیته عملیات‌های خارجی این حزب طی کرد و نقشی مهم در موفقیت‌های حزب‌الله در اخراج صهیونیست‌ها از جنوب لبنان در سال 2000 و پیروزی بر دشمن صهیونیستی در سال 2006 داشت.
تنها ساعاتی پس از ترور شهید عماد مغنیه توسط جوخه‌هاى ترور رژیم صهیونیستى و در حالى که رهبران این رژیم شادمانى خود را آشکار کرده بودند، برخى تحلیلگران این رژیم از اشتباه استراتژیکى خبر دادند که دولت اسرائیل در ترور چهره برجسته جنبش حزب‌الله مرتکب شده است. به باور این طیف از تحلیلگران، «ترور» ناکارآمدترین و در عین حال خطرناک‌ترین ابزار در مقابله با نیروهایى همچون حزب‌الله است و برخلاف آنچه تصور مى‌شود، تنها به افزایش توان آن مى‌انجامد و درستی این تحلیل پس از 3 سال کاملا هویدا شده است و ترس همیشگی اسرائیل از عملیات انتقامی حزب‌الله همواره سران آن را آزار می‌دهد. شاید در میان ویژگى‌ها و توانایى‌هاى شگفتى‌ساز حزب‌الله بیش و پیش از همه، خصوصیات جهادى و روحیه شهادت‌طلبى این جنبش است که محافل صهیونیستى را سردرگم کرده است یعنى همان روحیه‌ای که مادر شهید مغنیه افسوس مى‌خورد که چرا پسر دیگرى ندارد تا براى اسلام فدا کند.
از زمان تاسیس حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ تاکنون رهبران زیادى از حزب‌الله مانند حجت‌الاسلام سیدعباس موسوى و شیخ‌راغب حرب به شهادت رسیده‌اند اما با شهادت این عزیزان حزب‌الله قوى‌تر از گذشته عمل کرد. اسرائیل با ترور مغنیه حماقت بزرگى انجام داد و نشان داد از گذشته درس نگرفته است.

***
ترور عماد مغنیه از آن رو اهمیت و توجه منطقه‌ای و جهانی را برمی‌انگیزد که وی جایگاهی برجسته در مقاومت لبنان و سیستم راهبری آن داشته و نقشی بنیادین و محوری در رویارویی با اشغالگران اسرائیلی و استعمارگران آمریکایی حاضر در منطقه بویژه لبنان و فلسطین از دهه 1980 تا زمان شهادت در سال 2008 برعهده داشت.
شهید مغنیه از 25 سال قبل از شهادت در تیررس اسرائیل و آمریکا بوده و چندین سال را زیر ذره بین سازمان‌های اطلاعاتی بین‌المللی گذراند. در میان مظنونان به ترور شهید مغنیه باید به سازمان‌های اطلاعاتی عربی نیز اشاره کرد که در خدمت آمریکا و اسرائیل و با هماهنگی «الیوت آبرامز» عضو برجسته شورای امنیت ملی آمریکا و کارشناس ترور که مسؤولیت 2 پرونده لبنان و فلسطین را از سال‌ها پیش در اختیار دارد، فعالیت می‌کنند. آبرامز فردی است که عملیات ترور شهیدشیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش حماس و عبدالعزیز الرنتیسی یکی از اعضای کادر رهبری این جنبش تحت نظارت و اشراف وی انجام شد.
کمتر از یک هفته پس از ترور مغز متفکر عملیاتى حزب‌الله توسط جوخه‌هاى ترور رژیم صهیونیستى، روزنامه «الرأى» چاپ کویت نوشت: چند طرف در عملیات ترور مغنیه دست داشته‌اند؛ آمریکا، اسرائیل و سازمان‌های اطلاعاتى برخى دولت‌هاى مرتجع عربى.
به نوشته این روزنامه، تصمیم براى اجراى این عملیات ترور، تصمیمى اسرائیلى بود و آمریکا هم در این عملیات همکارى تکنولوژیک و فنى ارائه داد. سازمان‌های اطلاعات دولت‌هاى محافظه‌کار عربى در این عملیات مشارکت داشتند و تسهیلات این ترور را تامین کردند. این عملیات زمانى انجام شد که عاملان آن از نشست بین یک فرمانده فلسطینى تحت پیگرد اسرائیل و یک مسؤول حزب‌الله آگاه بودند. این عملیات پیچیده از طریق انفجار یک خودرو که در نزدیکى پیاده‌رو پارک شده بود، صورت گرفت به گونه‌ای که هنگام عبور هدف این انفجار [شهید مغنیه] به وقوع پیوست. به نوشته «الرأی»، مغنیه عادت نداشت کسى را از رفت و آمدهایش مطلع کند و از طریق استتار که جزئى از زندگى‌اش بود، از خود محافظت مى‌کرد.

خشم صهیونیست‌ها از معرفى مغنیه به عنوان قهرمان ملى لبنان
در ایام شهادت مغنیه، شبکه خبرى BBC در گزارشى درباره وی، مغنیه را از «رهبران بزرگ ملى» لبنان نامید که این توصیف با واکنش تند مقامات صهیونیست روبه‌رو شد. «همفرى هاوکسلى» در یکى از بخش‌های خبرى شبکه BBC تقارن سالگرد ترور رفیق حریرى، نخست‌وزیر اسبق لبنان و مغنیه را مورد توجه قرار داد و آن را «روزى عجیب» براى لبنان خواند. او با اشاره به مراسم باشکوه تشییع پیکر مغنیه گفت: در حالى که لبنان یاد 2 قربانى ترور با 2 دیدگاه متفاوت را که هر دو رهبران ملى بزرگى به شمار مى‌آیند گرامى مى‌دارد، ارتش به حالت آماده‌باش درآمده است. صهیونیست‌ها در اعتراض به انعکاس تصاویر بدرقه باشکوه مغنیه و معرفى او به عنوان قهرمان ملى در BBC نامه‌ای به این شبکه نوشته و از آن ابراز نگرانى کردند.
***
پس از شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه در مقابل مقاومت اسلامی لبنان، مقام‌های رژیم صهیونیستی بارها ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و دیگر فرماندهان ارشد مقاومت را مورد تاکید قرار دادند. دولتمردان و نظامیان صهیونیست، ترور مغنیه را در حالی در دستور کار خود قرار داده بودند که نقش این فرمانده ارشد را در استقامت و پیروزی حزب‌الله در مصاف با رژیم صهیونیستی تعیین‌کننده می‌دانستند. همانگونه که در تعریف تروریسم دولتی بیان شده است، ترور برای ایجاد وحشت در میان مردم و دولت‌ها انجام می‌شود. ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در خاک سوریه با هدف بروز وحشت در میان حامیان حزب‌الله در لبنان و سوریه انجام گرفت و به‌دنبال زمینه‌سازی برای ایجاد نوعی بی‌اعتمادی میان سوریه و حزب‌الله بود که گرچه هدف نخست که ترور مغز متفکر حزب‌الله بود، محقق شد ولی هدف دوم، نه‌تنها محقق نشد بلکه حزب‌الله و سوریه به هم نزدیک‌تر هم شدند.
تجربه سالیان گذشته رژیم صهیونیستی نشان داده ایجاد شکاف داخلی در میان جنبش مقاومت یکی از گزینه‌های کم‌هزینه رژیم صهیونیستی بوده است و سابقه این رفتار در میان تشکیلات خودگردان برای انحراف از هدف اصلی جنبش و در نهایت تبدیل‌شدن جنبش‌های مقاومت به نهضت‌های مقاومت خنثی و بی‌تفاوت پیش رو است. یکی دیگر از اهداف مجریان ترور شهید مغنیه القای وجود عوامل نفوذی در صفوف هواداران حزب‌الله بود که آن هم محقق نشد.
آنچه مسلم است اینکه مقاومت مردمی لبنان با حذف فرماندهان از بین نمی‌رود و این ترور اهمیت جنبش مقاومت اسلامی و تاثیرگذاری آن را بیش از پیش برای افکار عمومی دنیا آشکار کرد و همان‌طور که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ولی‌امر مسلمین جهان و رهبر حکیم انقلاب در پیام‌شان به مناسبت ترور و شهادت شهید عماد مغنیه فرمودند: صهیونیست‌های خونخوار و جنایتکار باید بدانند که خون مطهر شهیدانی همچون عماد مغنیه، صدها عماد مغنیه می‌آفریند و مقاومت در برابر ظلم و فساد و طغیان را دوچندان می‌کند.

منبع : http://www.vatanemrooz.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد