X
تبلیغات
رایتل
تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی
 
 


الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم

جایگاه امام رضا (علیه السلام) به روایت اهل سنت
جایگاه امام رضا(ع) در کلام عالمان اهل سنت

بزرگان اهل سنت با اعتراف به جایگاه والی امام رضا (علیه السلام)، سخنان و اعتراف های شگفتی درباره ابعاد معنوی آن حضرت داشته اند که آنها را نقل می کنیم.
  مجدالدین ابن اثیر جَزَری (606ق): «ابوالحسن علی بن موسی ... معروف به رضا...، مقام و منزلت یشان همانند پدرشان موسی بن جعفر است. امامت شیعه در زمان علی بن موسی به یشان منتهای می شد، فضایل وی قابل شمارش نیست. خداوند رحمت خود و رضوان خود را بر یشان بفرستد».

 

  محمد بن طلحه شافعی(652ق): «سخن در امیرالمؤمنین علی و زین العابدین علی گذشت و ایشان علی الرضا سومین آنهاست. کسی که در شخصیت یشان تأمل کند، در می یابد که علی بن موسی وارث امیرالمؤمنین علی و زین العابدین علی است، و حکم می کند که یشان سومین علی است. یمان و جایگاه و منزلت یشان فراوانی اصحاب یشان، باعث شد تا مأمون وی را در امور حکومت شریک کند و ولیت عهدی را به یشان بسپارد...».

  عبدالله بن اسعد یافعی شافعی (768ق): «وی امام جلیل و بزرگوار از سلاله بزرگان و اهل کرم ابوالحسن علی بن موسی الکاظم است . وی یکی از دوازده امام شیعیان است که اساس مذهب بر نظریات یشان است. وی صاحب مناقب و فضایل است».
  ابن صبّاغ مالکی (855ق) به نقل از بعضی از اهل علم : «علی بن موسی الرضا داری والاترین و وافرترین فضایل و کرامات و برخوردار از برترین اخلاق و صورت و سیرت است که از پدرانش به ارث برده است...».

  عبدالله بن محمد عامر شبراوی شافعی (1172ق): «هشتمین امام علی بن موسی الرضاست که مناقب والا و صفات اولیا و کرامت نبوی وی قابل شمارش و توصیف نیست...».

  یوسف بن اسماعیل نبهانی (1350ق): «علی بن موسی از بزرگان ائمه و چراغان امت از اهل بیت نبوی و معدن علم و عرفان و کرم و جوانمردی بود. وی جایگاه والیی دارد و نام وی شهره است و کرامات زیادی دارد...».

  شیخ یاسین بن ابرهایم سنهوتی شافعی: « امام علی بن موسی الرضا (رضی الله عنه) از بزرگان و از بهترین سلاله است و خداوند با خلق چنین فردی قدرت خود را به نمیش گذاشته. هایچ فردی علی بن موسی را نمی تواند درک کند. وی والا مقام و در فضایلت شهره است و کرامات بسیاری دارد ...».
  ابوالفوز محمد بن امین بغدادی سُوِیدی: «ایشان در مدینه به دنیا آمد و کرامات ایشان بسیار و مناقبش مشهور است؛ به گونه ی که قلم از وصف تمامی آن عاجز است...».

  عباس بن علی بن نور الدین مکّی: «فضایل علی بن موسی هایچ حد و حصری نداشته...».


زیارت امام رضا(ع) در کلام اهل سنت

 اهل سنت وجماعت نسبت به اهل بیت عصمت وطهارت ( علیهم السلام) ادب واحترام فراوان قائلند ودرطول تاریخ ، بارها وبارها دیده وشنیده شده است که پیشوایان، بزرگان، علما ونیز مردم عامی وعادی اهل سنت به خاندان پیغمبر اکرم(ص) بخصوص ائمه معصومین ( علیهم السلام) توسل جسته واز روی عشق وعلاقه به زیارت آن بزرگواران مشرف شده ودروصف وعظمت شان سخن ها گفته اند

حاکم نیشابورى شافعى مى گوید: از محمد بن مومل شنیدم که مى گفت:
«روزى با پیشواى اهل حدیث ابوبکر بن خزیمه (311ق) و ابو على ثقفى (328ق) و دیگر مشایخ خود به زیارت قبر على بن موسى الرضا به طوس رفتیم؛ در حالى که آنها بسیار به زیارت قبر ایشان مى رفتند. محمد بن مومل مى گوید: احترام و بزرگداشت و تواضع و گریه و زارى ابن خزیمه نزد قبر على بن موسى، همگى ما را شگفت زده کرد».

ابن حبّان بُستى شافعى (354 ق) درباره امام رضا(علیه السلام)و مشهد آن حضرت مى گوید:
«على بن موسى الرضا از بزرگان و عقلا و نخبگان و بزرگواران اهل بیت و بنى هاشم مى باشد.

امام رضا علیه السلام: رحمت خدا بر کسى باد که أمر ما را زنده نماید، سۆال شد: چگونه؟ حضرت پاسخ داد: علوم ما را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد.(بحارالانوار، 2/30)

اگر از وى روایتى شود، واجب است حدیثش معتبر شناخته شود... . من به دفعات قبر ایشان را زیارت کرده ام. زمانى که در طوس بودم، هر مشکلى برایم رخ مى داد، قبر على بن موسى الرضا را - درود خدا بر جدش و خودش باد - زیارت و براى برطرف شدن مشکلم دعا مى کردم و دعایم مستجاب و مشکلم حل مى شد. این کار را به دفعات تجربه کردم و جواب گرفتم. خداوند ما را بر محبت مصطفى و اهل بیتش - که درود خدا بر او و اهل بیتش باد - بمیراند».

میر محمد بن سید برهان الدین خداوند شاه معروف به میر خواند (903 ق) مى نویسد:
«مشهد مقدس و مرقد این امام، على الاطلاق مرجع ایران و مقصد سالکان اکابر و اصاغر آفاق است. طوایف امم و طبقات بنى آدم از اقصاى روم و هند از جمیع مرز و بوم هر ساله مهاجرت اوطان و مفارقت خلّان اختیار کرده و روى توجه به این آستان فرخنده ...]دارند[ و مراسم زیارت و طواف به جاى آورند و این موهبت عظمى را سرمایه سعادات دنیا و عقبى مى دانند...».
غیاث الدین بن همام الدین شافعى معروف به خواند امیر (942 ق) نیز چنین مى گوید:
«و حالا آن مزار بزرگوار و روضه فایض الانوار، مطاف طواف اعیان و اشراف روزگار است و قبله آمال و کعبه اقبال اصاغر و اعاظم اقطار بلاد و امصار.
سلام على آل طاها و یس
سلام على آل خیر النبیین

سلام على روضة حَلَّ فیها
امام یُباهی به المُلْک و الدین

و صلى اللَّه على خیر خلقه محمد سید المرسلین و آله الطیبین الطاهرین سیما الائمة المعصومین الهادین».این جملات حاکى از حاکمیت و نفوذ معنوى امام رضا بر قلوب است که حتى پس از گذشت سال‌ها و بلکه قرن‌ها از شهادت آن حضرت، قبر ایشان مورد توجه خاص و عام بوده است.
اسماعیل قدیری" مدرس حوزه علمیه ربّانیه چنارلی و یکی از علمای اهل سنت ترکمن صحرا در گفت وگویی خبرنگار تقریب به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام،با ایشان  درجواب این سؤال «جایگاه مشهد الرضا در میان اهل سنت چگونه است و آیا امروزه اهل سنت به زیارت امام رضا علیه السلام اهمیت می‌دهند یا خیر؟» می فرماید:در میان اهل سنت، در منطقه خودمان (ترکمن صحرا) مشهد الرضا از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است. به عنوان مثال: مردم این منطقه وقتی محصولات خود را درو و برداشت می‌کنند، اولین کاری که می‌کنند مقداری از آن محصولات را کنار می‌گذارند و با خانواده به زیارت امام رضا مشرف می‌شوند، و از دیرباز این معمول بوده و هنوز هم الحمدلله هست. من خانواده‌هایی را می‌شناسم که در هرسال حداقل ۱۵ – ۲۰ بار برای زیارت حضرت رضا علیه‌السلام به مشهد تشریف فرما می‌شوند و کسانی را از نزدیک می‌شناسم که به حضرت امام رضا متوسل شده و شفا یافته‌اند و یا دارای فرزند و زندگی شده‌اند و اینها کسانی هستند که برکات زندگی خود و برکات معنوی خود را از حضرت امام رضا علیه الصلاة و السلام می‌دانند. ( مطالعه بیشتر ..)


ثواب زیارت قبر امام رضا(علیه السلام)
روى عن عائشة قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): «من زار ولدى بطوس فانما حَجَّ مرة، قالت: مرة، فقال مرتین. قالت: مرتین، فقال: ثلاث مرات. فسکتَتْ عائشة، فقال و لَوْ لَم تسکتی لَبَلَغْتُ الى سبعین؛
از عایشه روایت شده روزى پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسى که فرزندم را در طوس زیارت کند، گویا یک حج به جا آورده است. عایشه پرسید: یک حج؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: دو حج. عایشه پرسید: دو حج؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سه حج پس عایشه ساکت شد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر سکوت نمى کردى تا هفتاد حج مى شمردم».


منابع :http://www.valiasr-aj.com/

http://www.tebyan-zn.ir

http://www.hawzah.net/fa

http://kavsar.org/

http://islampedia.ir/fa/

http://www.tebyan.net/



نویسنده : شَــریــد
تاریخ : جمعه 7 مهر‌ماه سال 1391