تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم
تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

تـلـاش کنـیـم بـرای گـمـنـامـی

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم

جایگاه حضرت فاطمه در کتب عالمان اهل سنت (1)

جایگاه فاطمه علیها السلام در بیان عالمان اهل سنت


 دانشمندان اهل سنت در شأن حضرت فاطمه علیها السلام سخن فراوان گفته‌اند. در این جا به مختصری از این سخنان اکتفا می شود:
 
سیوطی: « ما عقیده داریم که برترین زنان عالم، مریم و فاطمه هستند».

افشاگری های تازه پزشکان بحرینی از شکنجه و ارعاب در زندان

 شنقیطی: «همانا سروری فاطمه زهرا، از جانب دین اسلام امر واضح و روشنی است وبر کسی پوشیده نیست، زیرا وی پاره تن پیامبر است وآن چیزی که زهرا را آزار دهد، پیامبر را می آزارد و آن چه که زهرا را نارحت کند، پیامبر را ناراحت می کند. همان طورکه درحدیث صحیح از پیامبر نقل شده و هر دو حدیث از مسور بن مخرمه آمده است که: شنیدم از رسول خدا که بالای منبر بود و می فرمود : فاطمه پاره تن من است آن چه که فاطمه را آزار دهد ، مرا آزار می دهد و آن چه که او را ناراحت کند، مرا ناراحت می کند».

 آلوسی: « فاطمه از همه زنان گذشته و آینده برتر است ». با این حدیث برتر بودن فاطمه علیها السلام بر تمام زنان ثابت می شود، زیرا او روح و روان رسول خداست از این رو بر عایشه نیز برتری می‌یابد».
 
سهیلی: وی بعد از نقل حدیث معروف « فاطمةٌ بضعةٌ منی » می گوید :« من هیچ کس را مساوی با بضعة رسول الله نمی دانم ».
 ابن الجکنی: « بنابر قول صحیح‌تر فاطمه از همه زنان افضل است».

 
توفیق ابوعلم: «در عظمت شأن و رفعت مقام ارجمند او، همین بس که تنها دختر بزرگوار پیامبر صلی الله علیه واله و همسر گرامی امام علی بن ابی طالب ـ کرم الله وجهه ـ و مادر حسن و حسین است. زهرا، همان بانویی که میلیون ها آدمی را چشم و دل به سوی اوست و نام گرامی‌اش بر زبان ایشان است. زهرا، آن شهاب نور افشان آسمان نبوت و اختر فروزان فلک رسالت و بالاخره، آن والاترین بانوی آفرینش. اما همه این تعبیرات، جز بخشی اندک از دنیای فضیلت و شرافت او را آیینه داری نمی کند و جز مختصری از فضایل و مناقب او را نمایش گر نیست».
 
ابن اثیر : از جمله پرهیزکارترین برگزیدگان و برگزدیده ترین پرهیزکاران، فاطمه سلام الله علیها، سید بتول، پاره ی تن و شبیه رسول است.

 دکتر على ابراهیم حسن : زندگانى حضرت فاطمه صفحه‏ى برجسته‏اى از صفحات تاریخ را تشکیل داده است، در آن صفحه چهره‏هاى گوناگونى از بزرگى و عظمت را مشاهده مى‏کنیم، او همچون بلقیس یا کلئوپاترا نیست که عظمت خود را از تخت بزرگ و ثروت کلان و زیبائى کم‏نظیر خود داشته‏اند، و شهامتش در اعزام و رهبرى لشکرها و فرماندهى بر مردان است، بلکه ما در مقابل شخصیتى قرار گرفته‏ایم توانسته است هاله‏اى از حکمت و شکوه را بر پهنه‏ى گیتى بگستراند حکمتى که به کتابها و فلاسفه و دانشمندان برنمى‏گردد، بلکه تجربه‏هائى است از روزگار مملو از دگرگونیها و پیش‏آمدهاى ناگهانى، شکوهى که از فرمانروائى و ثروت برنخاسته بلکه از درون روح و اعماق جان او نشأت گرفته است...

 دکتر بنت الشاطی : فاطمه سلام الله علیها به ام ابیها ملقب شده و محبوب ترین افراد نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم بود.

 عبدالحمید ابن ابى‏الحدید : رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم فاطمه علیهاالسلام را بیش از آن چه که مردم گمان داشته و به دخترانشان احترام مى‏گذاشتند گرامى مى‏داشت، تا آن جا که از مرز محبت پدران نسبت به فرزندان گذشت نه یکبار بلکه بارها و در جاهاى گوناگون، نه فقط یک جا، در حضور عام و خاص چنین فرمود: «انها سیدة نساء العالمین، و انها عدیلة مریم بنت عمران، و انها اذا مرت فى الموقف نادى مناد من جهة العرش: یا اهل الموقف غضوا ابصارکم لتعبر فاطمة بنت محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم.» یعنى: او بانوى زنان جهانیان و همتاى مریم دختر عمران است، به هنگام عبور از موقف قیامت منادى از سوى عرش فریاد مى‏زند: اى اهل محشر دیدگانتان را فروبندید تا فاطمه دختر محمد عبور کند. این حدیث از احادیث صحیحه است و از اخبار ضعیفه و بى‏اعتبار نیست، رسول خدا هنگامى او را به همسرى على درآورد که خداوند متعال او را در آسمان با گواهى ملائکه به همسرى على درآورد، و نه یکبار بلکه بارها فرمود: «یؤذینى ما یؤذیها و یغضبنى ما یغضبها، و انها بضعة منى یریبنى ما رابها» یعنى: آزار مى‏دهد مرا آنچه که او را آزار مى‏دهد و به خشم درمى‏آورد مرا آنچه که او را به خشم درمى‏آورد، او پاره تن من است آنچه که او را ناراحت کند مرا ناراحت مى‏کند.

 حافظ ابونعیم اصفهانى : از پارسایان برگزیده و برگزیدگان پرهیزگار فاطمه رضى اللَّه تعالى عنها است او بانوى بتول، و پاره تن رسول، و نزدیکترین فرزندانش به قلب مبارک و نخستین نفر آنان در پیوستن به آن حضرت بعد از رحلتش بود، او از دنیا و بهره‏هایش بر کنار به اسرار و رموز پیچیده آفات و زشتى‏هاى دنیا آشنا بود.

«در عظمت شأن و رفعت مقام ارجمند او، همین بس که تنها دختر بزرگوار پیامبر صلی الله علیه واله و همسر گرامی امام علی بن ابی طالب ـ کرم الله وجهه ـ و مادر حسن و حسین است. زهرا، همان بانویی که میلیون ها آدمی را چشم و دل به سوی اوست
 فخر رازى مفسر معروف اهل سنت : فخر رازى صاحب تفسیر فخر رازى، در تفسیر آیه‏ى شریفه‏ى «کوثر»، وجوه متعددى را نقل کرده است. یکى از این وجوه آن است که مراد و هدف از «کوثر»، فرزندان پیامبر اسلام باشد. وى مى‏گوید: شأن نزول این آیه، در رد تعییر و شماتت دشمنان پیامبر اسلام بود. که مى‏گفتند پیامبر «أبتر» (یعنى بدون فرزند و بى‏دنباله و مقطوع‏النسل) است. و هدف از این آیه آن است که خداوند متعال آنچنان نسل پربرکت بر آن حضرت عنایت مى‏کند که با گذشت زمان و سپرى شدن ایام و اعصار، همچنان باقى مى‏ماند. نگاه کن که چه تعداد از خاندان اهل‏بیت، کشته شده‏اند، ولى باز جهان پر است از اولاد و فرزندان خاندان رسالت. ولى از بنى‏امیه با آن همه کثرت تعداد و نفرات، اکنون هیچ فردى که قابل اعتنا و اهمیت و توجه باشد وجود ندارد. ولى بر آنان (فرزندان و اعقاب رسول خدا) نگاه کن: شخصیتهایى از علما و دانشمندان بزرگ مانند باقر، صادق، کاظم، رضا... و امثال آنان، از خاندان رسالت، باقى مانده است».

 ابن‏صباغ مالکى : ما بخشى از ویژگیهاى برجسته، شرافت نسبى و ارزش‏هاى شخصیتى حضرتش را یادآور مى‏شویم: او «فاطمه زهراء» دختر کسى است که درباره‏اش آیه شریفه‏ى: «سبحان الذى أسرى بعبده» نازل شد، سومى خورشید و ماه، دختر بهترین انسان، پاک‏زاد، و به اجماع و اتفاق نظر اندیشمندان ژرف‏نگر، بانویى بزرگ مى‏باشد. 

 محمد طلحه شافعى: بدان، خداوند به وسیله روحى از سوى خود تو را تأیید و پشتیبانى فرماید، پیشوایان پاکى که در این نوشتار سخن از فضائل آنانست، و رهبران نیکوکارى که در این کتاب مى‏خواهیم ویژگیهایشان را بازگوئیم، غیر از پیوند نسبى با رسول خدا مزیتى دیگر بخاطر پیوند از طریق حضرت زهراء علیهاالسلام دارند، به واسطه آن حضرت، خداوند رتبه‏اى افزونتر و شرافتى برتر، ارزشى والا و والائى ارزشمندتر، جایگاهى برین و برترى مقام، ریشه‏اى پاک، و پاکیزگى ریشه مقدر ساخته است، پس در پرتو روشن بینى خود- خداوند تو را با هدایتش یارى فرماید- به مفهوم این آیه شریفه و سبک عبارات و چگونگى اشاراتش به مقام والاى فاطمه علیهاالسلام در درجات شرافت و بزرگوارى نگاه کن، خداوند مقام حضرتش را بیان کرده و سر و رمز دقیق آن را در اینجا آورده که او را بین حضرت رسول و حضرت على قرار داده و از پیش‏رو و پشت سر اطرافش را گرفته تا بدین وسیله مقام و رتبه او را بازگو فرماید، از آنجا که مقصود از کلمه «انفسنا» نفس على به همراه پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم است فاطمه علیهاالسلام را بین آن دو قرار داده است زیرا بیان نگهدارى کسى به وسیله خود انسان از نگهدارى به وسیله فرزندان رساتر است.

عباس محمود عقاد مصرى : در هر دیانتى چهره‏اى از زن کامل و ارزنده وجود دارد که معتقدان به آن دیانت در مقابل او تعظیم مى‏کنند و او را بسان آیتى از خدا در بین آفریدگانش از زن و مرد مى‏ستایند، وقتى در بین مسیحیان چهره حضرت مریم عذراء، مقدس است، در اسلام به ناچار مى‏بایست صورت فاطمه زهراء مقدس باشد



جایگاه حضرت فاطمه در کتب عالمان اهل سنت (۲)


جایگاه حضرت فاطمه در کتب عالمان اهل سنت (۳)



نظرات 3 + ارسال نظر
مینو نیوز جمعه 25 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:36 ب.ظ http://www.minunews.net

با سلام
لینک مطلب ارسالی شما در مینو نیوز :
http://www.minunews.net/yourcontent/1858-jaygah-fatemeh-dar-ahle-sonnat.html

یا علی

مرصاد یکشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 06:54 ب.ظ http://barayemontazar.blogfa.com

میشه گفت مطالبتون آموزنده است و شخصا باید در زمینه وبلاگ نویسی از شما الگو و سرمشق بگیرم
چون مطلب علمیه و میشه در یک سری بحثها از مطالبتون برای دفاع از شیعه استفاده کرد

به ماهم سر بزنید

یاعلی مولا مدد

سلام علیکم
ممنون از حضور و نظرتون
التماس دعا

همت یکشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:41 ب.ظ http://www.daricheh89.mihanblog.com

السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقَّهَا

درود باد بر تو اى ستمدیده اى که حقت را به زور گرفتند


خدا قوت
موفق باشید
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد