قدم اول برای حرف زدن با خدا چیست؟
شب قدر را کسى به دعا و مناجات و گریه و توجه به خدا و نماز و استغفار و امثال اینها بگذراند، بعد فرداى آن روز، وقتىکه در بین جمع مىآید و مردم را در خیابانها مشغول کار خودشان مىبیند، در دل خود بگوید: اى بیچارهها! شما دیشب در چه حالى بودید، ما چه حالى داشتیم؛ شما غافل بودید! یعنى خود را از دیگران بالاتر حساب کند و این چنین بپندارد. هرکدام از اینها باشد، براى پیشرفت تکاملى انسان، سم قاتل است.امثال ما افراد معمولى، دچار تکبرهاى عامیانه هستیم. آن کسانى که در درجات معنوى سیر مىکنند و مقامات بالاترى را مىبینند، آنها هم در هر رتبه و شأنى که باشند، ممکن است دچار تکبر و اعجاب به نفس و خودبزرگبینى بشوند، که براى آنها خطر عظیمى است. این، براى هرکسى در هر مرتبهیى، خطر است.
قدم اول در راه خدا، شکستن خویشتن و خود را فقیر و تهىدستِ مطلق دیدن است. یعنى انسان در عین قدرت و ثروت و علم و برخوردارى از مزایا و محاسن و خصوصیات مثبت و در اوج دارایى و توانایى، واقعاً نه به صورت تعارف خود را در مقابل خدا، نیازمند و تهىدست و محتاج و کوچک و حقیر ببیند. این، آن روحیهى کمال انسانى است که البته باید با تمرین به این جاها رسید.( بیانات سال1369، ص 48)
شاخصهى مهم ماه مبارک رمضان چیست؟
شاخصهى مهم این ماه است- همین تحصیل تقواست. در این دعاى روزانه، بعد از نمازها مىخوانیم: «و هذا شهر عظّمته و کرّمته و شرّفته و فضّلته على الشّهور»؛ خداى متعال این ماه را بر ماههاى دیگر، فضیلت داده است. یکى از چیزهایى که این ماه را فضیلت داده، همین «روزه» است؛ یکى از چیزها «نزول قرآن» است؛ یکى از چیزها «شب قدر» است؛ که اینها در همین دعا به عنوان شاخصههاى این ماه ذکر شده است. (بیانات سال 1385، ص121)
چرا برخی از زمانها و از جمله شب قدر شرافت دارند؟
شرافت
شب، ذاتى نیست؛ زیرا روز و شب، همان نور و ظلمت است و در این جهت با هم
اختلاف ندارند و شب همان سیاهى و تاریکى، و روز همان روشنایى است، و لیکن
شرافت اینها به واسطه حادثهاى است که در آنها واقع مىشود.مثلًا
روز غدیر براى آن واقعه عُظمى و شریف بود که سعید گردید. همچنین شرافت شب
قدر براى نزول قرآن است که به نحو رحمت جمعى خداوندى و به نحو قرآنیت،
اسماء و صفات الهیه نازل گردیده است. و خداوند متعال در آن شب خواست که درِ
رحمت عامه را به روى موجودات باز کند و تمام اسماء و صفات الهیه در آن شب
در دسترس بشر گذاشته شده است. و بعد از این مرحله از نزول که به طور قرآنیت
بود، در مواقع مخصوص آیات به طور تفصیل در مدت بیست و چند سال نازل گردید و
لذا به مناسبت شرافت نزول آیات قرآنى، آن مواقع هم، عزیز و محترم
گردیدهاند.(امام خمینی، تقریرات فلسفه، ج3، ص 57)
چه مناسبتهایی در شب قدر قرار دارد؟
مناسبت
شب قدر، یکى مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان
بخصوص شبهاى قدر، بهار توجه دلها و ذکر و خشوع و تضرع است. ثانیاً بهانه و
مناسبتى است براى اینکه دلهایمان را با مقام والاى امیر مؤمنان و سرور
متقیان عالم قدرى آشنا کنیم و درس بگیریم. (بیانات سال1387، ص136)
چه مناسبتهایی در شب قدر قرار دارد؟
مناسبت شب قدر، یکى مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان بخصوص شبهاى قدر، بهار توجه دلها و ذکر و خشوع و تضرع است. ثانیاً بهانه و مناسبتى است براى اینکه دلهایمان را با مقام والاى امیر مؤمنان و سرور متقیان عالم قدرى آشنا کنیم و درس بگیریم. (بیانات سال1387، ص136)
چه شباهتی میان طبیعت مادی و طبیعت معنوی وجود دارد؟
همچنانى که هرکدام از فصول سال، براى تحرکات عالم طبیعت، یک اقتضاى طبیعى دارند، همینطور فصولى از سال، مقطعهایى از روزها و شبها و هفتهها و ماهها، یک اقتضائاتى براى رشد و نموّ و تحرک معنوى و باطنى انسانها و تعالى آنها دارند. شب جمعه یک خصوصیتى دارد؛ روز جمعه یک خصوصیتى دارد. از این ساعات، تعجب هم نباید کرد؛ همچنانى که در طبیعت مادى یک خصوصیتى دارند، در این طبیعت معنوى، در روح انسان، در تعالى انسان، در قبول اعمال و در تأثیر اعمال عبادى هم یک خصوصیاتى دارند؛ همانطور که عرض کردیم مثل روز جمعه، شب نیمهى شعبان و اوقاتى که بخصوص از طرف شرع مقدس معین شده است؛ «ایاما معدودات» که در بارهى ماه رمضان است یا ایام ذىحجه و از این قبیل. انتخاب این روزها تصادفى نیست، که حالا ماه رمضان از لحاظ طبیعت و تأثیر با ماه رجب یا ماه ذىقعده یکسان باشد؛ نه، یک خصوصیتى دارد؛ مثل همان خصوصیت فصول که عرض کردیم. (بیانات سال 1385، ص 121) در حقیقت از شب قدر، انسان مؤمن روزهدار، سال نوى را آغاز مىکند. در شب قدر تقدیر او در دوران سال براى او از سوى کاتبان الهى نوشته مىشود. انسان وارد یک سال نو، مرحلهى نو و در واقع یک حیات نو و ولادت نو مىشود. (از بیانات سال1388، ص 159)
کیفیت نزول قرآن در شب قدر به چه صورت بوده است؟
در ماه مبارک رمضان قضیهاى اتفاق افتاد که ابعاد آن قضیه و ماهیت آن قضیه در ابهام الى الابد مانده است براى امثال ماها و آن نزول قرآن است. نزول قرآن بر قلب رسول اللَّه در لیلة القدر، کیفیت نزول قرآن و قضیه چه بوده است و روح الأمین در قلب آن حضرت قرآن را نازل کرده است و از طرفى خدا انْزَلْناهُ فِى لَیْلَةِ الْقَدْرِ این نزول قرآن در قلب پیغمبر در لیلة القدر کیفیتش چیست؟ باید بگویم غیر از خود رسول اکرم و آنهایى که در دامن رسول اکرم بزرگ شدند و مورد عنایت خداى تبارک و تعالى، عنایات خاص او بودند، براى دیگران مطلقاً در حجاب ابهام است که مسأله تنزّل چى است، نزول در قلب چى است، روح الامین چى است، کیفیت وارد شدن روح الامین با قرآن در قلب رسول اللَّه چى است، «لَیْلَةِ الْقَدْرِ» چى است؟ اینها مسائلى است که به نظر سطحى یک مطالب آسانى است، و گاهى هم یک حرفهایى گفته شده است؛ لکن به شما عرض کنم کیفیت نزول قرآن در ابهام باقى مانده است براى امثال ما، و کیفیت نزول ملائکة اللَّه در لیلة القدر و ماهیت لیلة القدر. (صحیفه امام، ج17، ص 490)
ضیافت پیامبر (ص) در شب قدر چگونه بوده است؟
و این دعوتى که خداى تبارک و تعالى به حسب آن چیزى که از رسول اکرم منقول است که دُعیتُمْ الى ضِیافَةِ اللَّه ضیافت چى هست و کى پذیرفته است این ضیافت را، و براى مقدمات پذیرش، این زیارت، این ضیافت چى هست و خود ضیافت چى هست.باید عرض کنم که غیر از خود رسول اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- کسى به این ضیافتى که خداى تبارک و تعالى دعوت کرده است، آن طور که او اجابت کرده است کسى اجابت نکرده است.
دعوت مراتب دارد، اجابت هم مراتب دارد. آن مرتبه اعلاء اجابت آنى است که پس از حصول مقدمات و ریاضاتى که رسول خدا- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- کشیدهاند منتهى شد به اینکه خداى تبارک و تعالى از او ضیافت کرد به نزول قرآن.
قرآن آن نعمتى است که در ضیافتى که از رسول خدا شده است، آن نعمتى است که در آن سفرهاى که از ازل تا ابد پهن است پیغمبر اکرم برخوردار از آن بوده، و مقدمات، آن مقدماتى است که سالهاى طولانى ریاضات معنوى کشیده است تا رسیده است به آنجایى که لایق این ضیافت شده است؛ و مهم قضیه اعراض از دنیاست.(صحیفه امام، ج17، ص 490)
بهترین کار در شب قدر چیست؟
شب قدر، فرصتى براى مغفرت و عذرخواهى است. از خداى متعال عذرخواهى کنید. حال که خداى متعال به من و شما میدان داده است که به سوى او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم، این کار را بکنیم، و الّا روزى خواهد آمد که خداى متعال به مجرمین بفرماید: «لا یؤذن لهم فیعتذرون». خداى نکرده در قیامت، به ما اجازهى عذرخواهى نخواهند داد. به مجرمین اجازه نمىدهند که زبان به عذرخواهى باز کنند؛ آنجا جاى عذرخواهى نیست. اینجا که میدان هست، اینجا که اجازه هست، اینجا که عذرخواهى براى شما درجه مىآفریند، گناهان را مىشوید و شما را پاک و نورانى مىکند، از خداى متعال عذرخواهى کنید. اینجا که فرصت هست، خدا را متوجّه به خودتان و لطف خدا و نگاه محبّت الهى را متوجّه و شامل حال خودتان کنید. «فاذکرونى اذکرکم»؛ مرا به یاد آورید، تا من شما را به یاد آورم. این فرصت، فرصت زندگى و حیات است که براى بازگشت به خدا در اختیار من و شماست و بهترین فرصتها ایامى از سال است که از جملهى آنها ماه مبارک رمضان است و در میان ماه مبارک رمضان، شب قدر! (بیانات سال 1376 ، ص 176)
ماه مبارک رمضان چه ماهی است و از آنجا که ما گرفتاریها و مشکلات زیادی داریم، چگونه مشکلات ما آسان میشود؟
ماه مبارک رمضان که ماه مبارک است ممکن است براى این باشد که ماهى است که ولى اعظم؛ یعنى رسول خدا واصل شده است و بعد از وصول، ملائکه را و قرآن را نازل کرده است. به قدرت او ملائکه نازل مىشوند؛ به قدرت ولى اعظم است که قرآن نازل مىشود و ملائک نازل مىشوند. ولىّ اعظم، به حقیقت قرآن مىرسد در ماه مبارک و شب قدر، و پس از رسیدن، متنزل مىکند به وسیله ملائکه- که همه تابع او هستند- قرآن شریف را، تا به حدى که براى مردم بگوید. قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست.قرآن سرّى است بین حق و ولىّ اللَّه اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل مىشود تا مىرسد به اینجایى که به صورت حروف و کتاب در مىآید که ما هم از آن استفاده ناقص مىکنیم. و اگر سرّ «لیلة القدر» و سرّ «نزول ملائکه» در شبهاى قدر- که الآن هم براى ولىّ اللَّه اعظم حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- این معنا امتداد دارد- سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان مىشود. تمام مشکلاتى که ما داریم براى این است که، ما محجوبیم از اینکه واقعیت را آن طور که هست و نظام هستى را به آن طورى که تنظیم شده است، مشاهده کنیم. ما گمان مىکنیم که حیاتِ در اینجا چیزى است و نبودن در اینجا نقصى است، در صورتى که حیات در اینجا نازله آن حقیقتى است که از عالم غیب آمده است و موت- اگر چنانچه موت انسانى باشد- رجوع به همان مرتبهاى است که در اول بوده است، و البته مراتب مختلف و شئون مختلف است. و ما امیدواریم که از فیض ماه مبارک و فیض عید ماه مبارک- که عید وصال است- ما هم حظّى ببریم که بتوانیم در این مشکلاتى که بر ما وارد مىشود، سرفراز بیرون بیاییم، تمام چیزهایى که انبیا آوردند، مقصود آنها به ذات نبوده است تشکیل حکومت مقصود به ذات نیست براى انبیا. دعوتها هر چه مىشود مقدمه است براى اینکه انسان را بیدار کنند، انسان را بفهمانند به «او»، ارائه بدهند به «او» که چه بوده است و چه هست و چه خواهد بود و عالم چه جور است وضعش با ذات مقدس حق تعالى. و ما دستمان از این مسائل کوتاه است و امیدواریم که به برکت اولیاى خدا، ما هم یک آشنایى ضعیفى پیدا بکنیم و بعض از حجب، از پیش چشم ما برداشته بشود. ( صحیفه امام، ج19، ص 286)
چه ارتباطی بین روز قدس و شب قدر وجود دارد؟
جمعه آخر ماه مبارک رمضان روز قدس است و در دهه آخر ماه رمضان به احتمال زیاد شب قدر است. شبى است که احیاى آن سنت الهى است و قدر و منزلت آن از هزار ماه منافقان والاتر است. شبى است که مقدرات خلق در آن شب پایهریزى مىشود. روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیدارى و هوشیارى آنان باشد، و از غفلتهایى که در طول تاریخ خصوصاً سدههاى اخیر شده است بیرون آیند تا آن روز هوشیارى و بیدارى از دهها سال ابرقدرتها و منافقان جهان والاتر باشد، و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پىریزى و پایه گذارى کنند. در شب قدر، مسلمانان با شب زنده دارى و مناجات خود از قید بندگى غیر خداى تعالى که شیاطین جن و انسند، رها شده و به عبودیت خداوند در مىآیند، و در روز قدس که آخرین روزهاى شهر اللَّه اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگى شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لا یزال اللَّه بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهاى مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند. هان اى مسلمانان جهان و مستضعفان گیتى، بپاخیزید و مقدرات خود را به دست گیرید. (صحیفه امام، ج15، ص 60)
در شب قدر چه توصیهای برای مردم دارید؟
من به همهى شما مردم عزیزمان توصیه مىکنم، امشب را که شب قدر است، قدر بدانید. دعا، تضرع، توبه و انابه و توجه به پروردگار، جزو وظایف همهى ماست. مشکلات عمومى مسلمین، مشکلات کشور، مشکلات شخصىتان و مشکلات دوستان و برادرانتان را با خداى خودتان مطرح کنید. از خداى متعال توجه بخواهید؛ از خداى متعال مغفرت بخواهید؛ از خداى متعال انابه و حال و توجه بخواهید.
امشب را قدر بدانید. شب بسیار مهمى است؛ شب بسیار عزیزى است. به ولىّعصر، أرواحنا فداه، توجه کنید؛ به در خانهى خدا مسجد بروید و به برکت امام زمان از خداى متعال خواستههایتان را بگیرید. بنده هم از همهى شما ملتمس دعا هستم.( بیانات سال 1371، ص 12)
این روزها را قدر بدانید. شبهاى قدر را حقیقتاً قدر بدانید. قرآن صریحاً مىفرماید: «خیر من الف شهر»؛ یک شب بهتر از هزار ماه است! این خیلى ارزش دارد. شبى است که ملائکه نازل مىشوند. شبى است که روح نازل مىشود. شبى است که خداى متعال آن را به عنوان سلام دانسته است. سلام، هم به معنى درود و تحیّت الهى بر انسانهاست، هم به معناى سلامتى، صلح و آرامش، صفا میان مردم، براى دلها و جانها و جسمها و اجتماعات است. از لحاظ معنوى، چنین شبى است! شبهاى قدر را قدر بدانید و براى مسائل کشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل کشورهاى اسلامى دعا کنید. (بیانات سال1376 ، ص 176)
منبع : http://abna.ir/
سلام مطالب جالب و قابل تاملی بود ممنون از دقت نظرتون
التماس دعا یا علی
راستی اگه دوست داشتی به ما سر بزن
سلام آقا محمد ... چشم حتما ..
شَرید
شیرین است...
غرورمان را بشکنیم برای آنکه متکبر ترین است...
وجهلمان باعث میشود تصور هستیم کسی هستیم...
اوکه از من به من مشتاق تر است...
و دلش حتما برایم تنگ شده است...
برای من عصیانگر خطاکار نافرمان...
مطلب تامل انگیزاننده بود
یاعلی مولا مدد