حضرت آیت الله العظمی ابوالمعالی سید شهاب الدین، محمد حسین حسینی مرعشی نجفی (رحمه الله) در روز بیستم صفر 1315 در نجف اشرف در خانوادهای شهره به علم و تقوا متولد شدند و در دامان پدر (آیت الله محمود مرعشی نجفی) و مادری (صاحبه خانم، دختر آیت اللّه سید ابوالقاسم حسینی کوه کمره ای خویی) با تقواو با دانش دوران کودکی را سپری کردند. نسب ایشان به امام زین العابدین (ع) می رسد. نخست نزد پدر بزرگوارش (متوفى١٣٣٨ق)، که خود از علماى بزرگ آن زمان به شمار مىآمد، و نیز شیخ مرتضى طالقانى، شیخ محمدحسین اصفهانى، حاجیه خانم بىبى شمس شرفبیگم طباطبایى، جدّه مادرى خود، مقدمات علوم را بیاموخت.
علم تجوید و قرائت قرآن کریم و تفسیر و علم انساب و فقه و اصول و علوم ریاضى و هیئت و علم طب وعلم رجال و درایه و حدیث را از اساتید حوزه علمیه نجف فرا گرفت . فقه و اصول استدلالى را از بزرگترین استاد اصول در نجف اشرف، شیخ ضیاءالدین عراقى، سید احمد بهبهانى، شیخ احمد کاشف الغطاء، شیخ على اصغر ختائى تبریزى، شیخ محمدرضا مسجدشاهى؛مدت سه سال نیز در سامرِّا و کاظمین دوره تکمیلى فقه و حدیث و رجال را از سید حسن صدر آموخت؛ و اصول را از شیخ مهدى خالصى فراگرفت و مجدداً به نجف بازگشت و علم کلام را از پدر خود و شیخ محمد جواد بلاغى و شیخ محمد اسماعیل محلاتى و سید هبةالدین شهرستانى آموخت. اغراق نیست اگر بگوئیم معظم له یکی از پراستادترین چهره های علمی معاصر است که توفیق درک محضر استادان متعدد، در رشته های گوناگون را یافته است. آیت اللّه مرعشی نجفی رحمه الله در نجف اشرف به مقام رفیع اجتهاد رسید و علما، فقها و استادان ایشان، مقام علمی، فقاهت و اجتهاد وی را تأیید و اجازه های گوناگونی با القاب و عنوان های ممتازی به نام او صادر کردند.. حضرت آیة الله العظمی مرعشی نجفی (رحمت الله علیه) در علومی مانند : تجوید و تفسیر قرآن ، ادبیات ، علوم غریبه ، علم حدیث و رجال ، عرفان ، فلسفه ، کلام ، منطق ، اخلاق ، فقه ، ... اجازات فراوانی از سوی ، بیش از چهار صد تن از اعلام شیعه (امامیه) و زیدیه و اهل سنت دریافت نموده اند که در کتاب دو جلدی « المسلسلات فی الاجازات » تصویر اجازه نامه صاحبان اجازه موجود است .. ازین رو آیت الله مرعشی نجفی به «شیخ الاجازات» شهرت یافته است. آیت الله العظمی مرعشی در اوایل طلبگی از بانو مجتهده امین بافضیلت اجازه نقل روایت و حدیث را دریافت کرده بودند.آیت
اللّه مرعشی نجفی رحمه الله در 21 محرم 1342 به قصد زیارت امام رضا علیه
السلام از نجف اشرف به ایران مهاجرت نمود و در 12 شعبان 1343 به قصد زیارت
حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به شهر مقدّس قم آمد و به امر و درخواست
حضرت آیت اللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی در این شهر اقامت نمود. آیت
اللّه مرعشی نجفی رحمه الله از سال 1343 قمری، به دستور آیت اللّه حائری،
به تدریس دروس سطح حوزه پرداخت آیت اللّه مرعشی نجفی می فرمود: «در تدریس
تقیّدی به نوع درس نداشتم، از این رو رشته های مختلف علوم ادبی، معانی
بیان، منطق، اصول، فقه و آن چه مورد نیاز طلاب بود، تدریس می کردم.» آیه
الله مرعشی پس از رحلت آیه الله حائری (1355 ق.)، به تدریس خارج فقه و اصول
پرداخت. محصول نزدیک به هفتاد سال تدریس آیت اللّه مرعشی نجفی، شاگردان
فراوانی بود که بسیاری از آنان اکنون از علما، فضلا، مدرسان و مجتهدان حوزه
های علمیه در شهرهای ایران و سایر کشورهای اسلامی هستند و برخی از آنان از
ایشان اجازه اجتهاد دریافت کرده اند.
خدمات آیت الله مرعشی
آن عالم عالی قدر در طول سالیان درازی که مرجعیت تقلید شیعیان را بر عهده داشت، خدمات شایانی به جهان اسلام ارایه کرد.از جمله تکمیل مدرسۀ مهدیه و راه اندازی کتاب خانۀ دو هزار جلدی آن در سال ۱۳۷۶ق؛ تأسیس مدرسۀ مرعشیه در سال ۱۳۸۳ق؛ تأسیس مدرسۀ مؤمنیه و کتابخانۀ سه هزار و پانصد جلدی در سال ۱۳۸۹ق. و تأسیس مدرسۀ شهابیه در سال ۱۴۰۰ق.ایشان پس از تبعید امام خمینی به ترکیه، این عمل رژیم پهلوی را در سخنرانیها و اعلامیههای خود محکوم مینمود و برای شهدای 15 خرداد، مجلس یادبود برپا میساخت. آیتالله مرعشی در طول سالهای تبعید امام خمینی با ایشان در ارتباط بودند و با اوجگیری انقلاب اسلامی در سال 1356 همراه مراجع تقلید شیعه با فرستادن اعلامیهها به هدایت نهضت میپرداخت....»
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان در راستای حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران گام برداشت. در 15 بهمن 57 در نامهای خطاب به امام خمینی نوشت: «خبر مسرتبخش ورود آن جناب پس از حدود 15 سال تبعید و دوری از وطن مألوف، موجب خشنودی عموم مومنین، خاصه اینجانب گردید.» همچنین در آستانه رفراندوم برای رسمیت یافتن جمهوری اسلامی، از مردم خواست تا به این نوع نظام سیاسی رای دهند.
جنگ ایران و عراق
پیام تسلیت وفات امام خمینی (ره) و تبریک رهبری مقام معظم رهبری
ویژگی های اخلاقی
مناعت طبع
آیةاللّه
العظمی مرعشی نجفی پس از وفات پدر بزرگوارشان در سال 1338 قمری، یعنی از
سن 23 سالگی گرفتار فقر و بی چیزی شدید بود. گاهی گرسنه می ماند. در یک
مورد خود ایشان تصریح کرده است هنگامی که در مدرسه قوام زندگی می کرد، چند
شبانه روز غذایی به دست نیاورد و رنگ چهره اش به زردی گرائید و این گرسنگی
او را بسیار ناتوان ساخته بود و با این که دوستان هم حجره اش با وی بسیار
صمیمی بودند و این تغییر حالت او را می دیدند نتوانستند به گرسنگی و فقر او
پی ببرند. بارها در نجف اشرف برای خرید کتاب لباس های خود را
گرو می گذاشت و یا می فروخت از جمله وقتی که قصد داشت کتاب «ریاض العلم»
را خریداری کند، مجبور شد لباس ها و ساعت خود را بفروشد و ماه ها نماز و
روزه استیجاری می گرفت تا بتواند از اجرت آن کتاب مورد نظر را بخرد.
فرزند آیة الله العظمی مرعشی نجفی در باره ساده زیستی ایشان میگوید:یکى از خصوصیات برجسته ایشان ساده زیستى و عدم توجه به مسائل مادى و زخارف دنیوى بود. ایشان پس از اقامت در قم و ازدواج با والده ما از نظر مالى مدتها در وضعیت بدى به سر مىبردند و مدتها اجارهنشین بودند تا این که کمکم با تهیه یک زمین کوچک در آن خانهاى ساختند و تا آخر عمرشان نیز در آن زندگى کردند. ایشان هیچوقت از وضعیت مالى مطلوبى برخوردار نبودند و هر آنچه به دست مىآوردند، در راه رفع حوایج مردم مصرف نموده، یا وقف مىکردند و هیچگاه مالى را به خودشان اختصاص ندادهاند. مىفرمودند: «من شب که مىخوابم هیچ پولى، هیچ اندوختهاى در جیب من نباشد، چون ما عامل هستیم. ما باید از این دست بگیریم و با دست دیگر بدهیم؛ و به فقرا، ایتام، نیازمندان و کمک کنیم به مراکز علمى، دینى و فرهنگى، اینها مال ما نیست!» و تا آخر عمر نیز چنین بودند. شب آخرى که ایشان رحلت فرمودند، همان شب به بنده مىفرمودند: «من خیلى بارم سبک است و هیچ نگرانى ندارم، تنها یک چیز مرا زجر مىدهد و آن این است که مىترسم در ایام زندگیم نوشته من یا صحبتهاى من در هر موردى باعث شده باشد که حقى ناحق شود، یا در همسایگى ما گرسنهاى بوده باشد و ما غذاى سیر خورده باشیم که و الله و بالله و تالله اگر چنین چیزى بوده من آگاهى نداشتهام و نصیحت مىفرمودند که شما هم بارتان را سبک کنید و از تجمل پرستى و خانه بزرگ و ... بپرهیزید، که همه چیز ظرف چند دقیقه نابود مىشود.» و روزى کهایشان از دنیا رفتند، یک قبا داشتند که مشکى بود و در ایام محرم و صفر مىپوشیدند و مجموع پولى که در جیب ایشان بود، هشتصد تومان بود و هیچ اندوختهاى، زمینى یا ملکى نداشتند و هر آنچه به دستشان مىرسید، در موارد فوق الذکر مصرف مىکردند.
ارادت به خاندان طهارت
آن زمان که حالش مساعد بود، به طور ناشناس در میان جمعیتها و هیئتهای عزادار می رفت و به سینه زنی می پرداخت و می گفت: این عزاداری مرا بیمه می نماید.
می فرمود: «در ایام اقامت در قم هرگاه مشکلی داشتم، می رفتم حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام و چند ساعت در آنجا دخیل می شدم و معمولاً گره گشایی می شد.»
سادات تألیف گردیده اند.
بیست و پنج بار از نجف به کربلا به قصد زیارت سالار شهیدان رفته اند که در این سفرها آیات عظام حکیم، شاهرودی و خویی نیز با ایشان همراه بوده اند
در ایام تحصیل علوم دینی در نجف اشرف در یکی از شبهای چهارشنبه که قصد رفتن به مسجد سهله به آرزوی دیدن حضرت بقیه الله (عج) را داشتند در مسجد سهله به دیار امام زمان (عج) تشرف یافتند .
سرانجام یکی از اعاظم مراجع تقلید شیعه، در چهارشنبه هفتم شهریور ماه هزار و سیصد و شصت و نه، در 96 سالگی از این علم فانی رخت بربست و به دیار باقی شتافت و باشد که اینک میهمان سفره کرامت اجداد پاکش باشد. پیکر پاک این بزرگوار در جوار کتابخانه بزرگشان به خاک سپرده شده است.
پی نوشت
-----------------------------
2- امام خمینی (ره) در جواب ایشان می نویسند : بسم اللّه الرحمن الرحیم قم ـ حضرت آیتاللّه آقای حاج سیدشهاب الدین مرعشی نجفی ـ دامت برکاته ؛ تلگراف شریف در مورد تبریک قطع رابطه با امریکای جهانخوار واصل و موجب تشکر گردید. از خدای تعالی موفقیت همۀ مسلمانان جهان را در راه مبارزه و پیروزی کامل بر دشمنان اسلام مسئلت دارم. والسلام علیکم و رحمةاللّه.روحاللّه الموسوی الخمینی
3- مقام معظم رهبری در جواب نامه ایشان نوشتند : بسماللَّهالرّحمنالرّحیم. حضرت آیة اللَّه العظمى آقاى مرعشى نجفى(دامتبرکاته)باسلام و تحیت. پیام تسلیت آنجناب به مناسبت ضایعهى عظیم ارتحال امام امت و سلالهى نبوت و ولایت، حضرت امام خمینى(قدّسسرّه) و نیز تأیید و وصیت خیر به مناسبت مسؤولیت بزرگى که برعهدهى اینجانب قرار گرفته است، موجب تشکر گردید. امید است با استظهار به ادعیهى زاکیهى آنجناب و همهى صلحا و اخیار، در حرکت به سمت هدفهاى اسلامى، لحظهیى درنگ پیش نیاید و نظام مبتنى بر شریعت اسلام، که ضامن اجراى عدالت و ترویج ارزشهاى والاى انسانى و حمایت از مظلومین است، روزبهروز مستحکمتر و جامعتر گردد.بىشک در تحکیم مبانى اسلام وتبیین فرهنگ نجاتبخش قرآن، حوزههاى علمیه و اساتید عالىمقام آن، داراى نقش ممتاز و یگانهاند.از خداوند متعال، دوام و استحکام حوزههاى علمیه و توفیقات جنابعالى را مسألت مىنمایم.سیّد على خامنهاى - 30/03/1368
منابع : کتاب شهاب شریعت
روحشون شاد
مطلب خیلی مفیدی بود
موفق باشید
یا علی
ممنون از حضور و نظرتون
یا علی
روحمان با یادشان شاد باشه ..
ممنون از حضور و نظرتون
یا علی
سلام من بااسم وبلاگم لینک بدید.بزودی لینک میشوید